
Živá voda, projektový den ve 2.B
V úterý 20. května jsme měli další projektový den s názvem „Živá voda“.
Nejdříve jsme si pustili krátký film o tom, kolik vody je potřeba k vypěstování a výrobě běžných surovin, potravin a věcí. Kolik vody je potřeba k výrobě 1 kg čokolády? Zkuste si tipnout a) 17 l, b) 170 l nebo c) 17 000 l vody. Je to neuvěřitelné, správně je za c). Na šálek čaje 35 litrů, na 1 rajče 13 l, 1 vejce 135 l a na 1 sklenici mléka 200 l vody. Bylo to velmi zajímavé video na ČT Edu o spotřebě vody.
Pak jsme se pustili do výroby pracovní knížky, lapbooku. Nalepili jsme a vybarvili titulní stranu, dovnitř přilepili koloběh, skupenství a podoby vody. Taky jsme vyrobili kapsičku s názvem Zajímavosti o vodě, kam jsme umístili lístečky ve tvaru kapek s informacemi. Zapisovali jsme si a zpívali písničky o vodě, luštili hádanky a doplňovali pořekadla. Kreslili jsme také obrázky, jak bychom mohli vodou šetřit.
Práci na lapbooku jsme prokládali pokusy s vodou. Měřili jsme objem vody. Víme, že 1 l váží 1 kg. Na dvacetikoruny jsme kapátkem kapali kapičky vody tak, aby se nevylily. Vešlo nám jich na minci 38 – 50, každé dvojici trochu jinak. Do čisté vody ve sklenici a do sklenice s hodně osolenou vodou jsme ponořili vajíčka. To ve slané vodě plavalo a v čisté kleslo ke dnu. Voda se solí měla větší hustotu a vajíčku nedovolila klesnout na dno. To jsme vyzkoušeli i s mandarinkou. Ve slupce krásně plavala a po oloupání se potopila. Totiž ta slupka dělala mandarince takovou záchrannou vestu a bez ní šla mandarinka ke dnu.
Nebyli jsme jen ve třídě, na Pátračku o vodě jsme šli ven. Plnili jsme 13 úkolů cestou kolem potoka. Výsledná písmena jsme zapisovali do tabulky. Všichni jsme to měli správně. Když někdo něco nevěděl, ostatní mu poradili. Vyšla nám tajenka: Každá kapka se počítá.
A to nejlepší nás čekalo nakonec. Ještě jeden pokus, naprosto úžasný! Doporučujeme udělat si doma. Stačí sklenice (třeba na víno), voda, stejné množství oleje, tekuté potravinářské barvivo a šumivá tableta, třeba nějaký vitamín. A podívaná může začít. Ve skleničce to začne šumět, bublat, bouřit a vířit. Začnou se tvořit barevné gejzíry, které vyvěrají na hladinu. Šumící tableta tlačí balónky a koule nahoru a ty pak po okrajích sklenice pomalu klesají zase dolů. Krásná podívaná. Kdo měl mobil, natáčel a fotil toto barevné představení. Za práci jsme dostali bublifuky, takže třída byla za chvilku plná duhových bublin a bublinek. Byl to fakt hezký den plný zábavy a poznávání. Užili jsme si ho i s paní učitelkou Kamilou a paní asistentkou Hankou, které ho pro nás připravily.













































































